maanantai 18. maaliskuuta 2013

JALKOJEN PESU

Kiirastorstaina Jeesus pesi opetuslastensa jalat ja vietti viimeistä ateriaa heidän kanssaan.

Tarvikkeet: Lämmintä vettä vadissa, pyyhe




Istukaa piiriin penkeille ja laita soimaan rauhallista musiikkia taustalle. Kerro että tänään sinä tässä hartaushetkessä haluat pestä jokaisen jalat. Pitäkää tunnelma rauhallisena ja käy rauhassa pesemässä jokaisen hartauteen osallistujan jalat. (Jos osallistujia on paljon, on hyvä olla useampi jalkojen pesijäkin)






Kun kaikkien jalat on pesty kerro omin sanoin:
Ennen kun Jeesus vietti viimeistä ateriaa opetuslastensa kanssa hän sitoi pellava liinan vyötäisilleen ja alkoi pestä opetuslastensa jalkoja. Tullessaan Simon Pietarin kohdalle Pietari hämmästeli kuinka Jeesus voisi pestä hänen jalkansa. Jeesus kertoi Pietarille että hän ei vielä ymmärtäisi miksi Jeesus teki niin, mutta tulisi myöhemmin ymmärtämään. Pietari yritti vastustella Jeesusta pesemästä hänen jalkojaan, mutta Jeesus sanoi: " Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." Silloin Pietari pyysi ettei Jeesus pesisi vain hänen jalkojaan vaan myös kädet ja pään. Siihen Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." Jeesus siis tiesi että yksi hänen omista opetuslapsistaan tulisi kavaltamaan hänet, siksi hän sanoi etteivät kaikki ole puhtaita.
Kun Jeesus oli pessyt kaikkien opetuslastensa jalat, hän asettautui taas ruokailemaan opetuslasten joukkoon ja sanoi: Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille."
(mukaillen Joh. 13:1-15)

Lukekaa vielä Raamatusta:
Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. Hän sanoi heille: »Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa.» Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: »Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut.»
    Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: »Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.» Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: »Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!»

Luuk. 22: 14-22

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti